donderdag, december 07, 2006

Aantal promotiesites voor (particuliere) vakantiehuisbezitters explodeert!


Nieuwe ontwikkelingen op een jonge markt.
In de paar jaar dat wij vakantiehuizen verhuren is het aantal sites waarop je dat kunt vertellen en promoten meer dan vertienvoudigd. Alleen al in de afgelopen week kreeg ik mails van nieuwe sites als frankrijkvakantieland.nl , bestlocations.fr en 50plusholidays.com.

Natuurlijk is het wel even programmeren voor je zo’n promotiesite in elkaar hebt. Maar de verdiensten zijn bijzonder interessant. Voor alle duidelijkheid de sites waar ik het over heb, brengen alleen vraag en aanbod bij elkaar. De adverteerder bouwt zelf zijn digitale advertentie, met zijn eigen tekst en eigen foto’s. En de boeking wordt door de adverteerder/eigenaar zelf afgehandeld.
We hebben het niet alleen over Frankrijk sites, maar over sites die op zijn minst Europa ‘doen’. (Hoort Turkije daar nu ook bij?). Vele tienduizenden potentiele adverteerders dus.
Een van die nieuwe sites biedt voor de eerste 1.000 adverteerders een advertentie aan voor een bedrag van euro 60,- tot eind 2007. Rekent u even mee dat is al een eerste omzet van euro 60,000,=. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook promotie- en onderhoudskosten (...) Een manjaar is dus zo terugverdiend, zo redeneert men. En als je eea een beetje handig programmeerd heb je natuurlijk ook helemaal niet zoveel mensen nodig om de zaak in de lucht te houden.

Google rankings
Veel verhuurders van een (hun) vakantiehuis hebben ook een eigen website. Over en weer links plaatsen levert dan een hogere ranking op bij Google. Dat is vooral interessant voor die promotiesites. Het is een goed argument om weer meer adverteerders aan te kunnen trekken. Op veel van die promotiesites kun je trouwens ook ‘gewone’ advertenties plaatsen. Veel hits betekent dan nog eens kassa!

Het aantal mensen dat zelf online een vakantie boekt is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dat verklaart natuurlijk de opkomst en het succes van de eerdergenoemde promotiesites.
Grote aanbieders zoals bijvoorbeeld D-reizen zagen het ook gebeuren. Ook zij hebben inmiddels promotiesite(s) waarop particuliere eigenaars van een of meer vakantiehuizen hun huis op kunnen aanbieden. En wat te denken van Funda? Ook deze club wil Europa in en daarbij ook een vinger in de vakantieverhuur pap. Ook zij bieden inmiddels mogelijkheden voor particulieren.

Shake-out
Uiteindelijk zal een aantal aanbieders van zo’n promotiesite ook weer verdwijnen. Niet iedereen kan hoog op Google scoren. Als de consument die grote promotiesite niet kan vinden, zal die site voor een verhuurder uiteindelijk ook niet scoren. Weg adverteerders.
Omdat de kosten van het in de lucht houden van zo’n site nogal meevallen, zal een aanbieder het toch een hele tijd kunnen volhouden. De aanloopinvestering is immers al gedaan.

Ontwikkelingen en trends
Welke aanbieders van promotiesites zullen het overleven? Wel de gouden regel is natuurlijk dat er gescoord moet worden. En dat kan weer door je als aanbieder te onderscheiden.
Een voorzichtige trend is naast het aanbieden van ruimte voor foto’s ook de mogeljkheid om videobeelden te uploaden. Ik kan als consument/vakantieganger dan in bewegende beelden zien hoe het huis gelegen is en hoe het er van binnen uitziet. En bijvoorbeeld hoe de skipistes vlakbij er uitzien.
Een tweede trend is het werken met GPS coordinaten en bijvoorbeeld met Google Earth. Je kan dan precies zien waar het huis(je) ligt en waar en hoever van het huis, de diverse attracties liggen. Even insleutelen in je Tom-Tom en je hoeft ook niet meer te zoeken.
Via bijvoorbeeld de fotosite Flickr kun je je foto’s (van je vakantiehuis!) op diezelfde kaart ‘mappen’.
Een derde trend is het aanbieden van Pod- enVodcasts. Thuis of ter plekke kun je horen en zien wat er te doen is, of bijvoorbeeld ter plekke een uitleg krijgen over de geschiedenis van het kasteel waar je op dat moment rondloopt.
Een vierde trend is het opdelen van promotiesites met heel veel aanbod. De kans dat een consument verdwaald op een site met 30.000 huizen over heel Europa is namelijk vrij groot. Of anders gezegd de kans dat u daaruit met uw vakantiehuis geselecteerd wordt is nogal klein. Als echter het mechanisme gekopieerd wordt en je binnen kunt komen op de gespecialiseerde site ‘boerderijen in Noord Frankrijk’ wordt het verhaal al heel anders. Specialisatie dus.
Een laatste trend die ik hier wil noemen is de opkomst van vakantieweblogs en vakantie fotoalbums. Dat kunnen weblogs over een gebied zijn, waarbij af en toe een verhuurder en zijn huis in het zonnetje wordt gezet. Een soort advertorials dus. Het kunnen ook weblogs van een particuliere huizenbezitter zelf zijn. (zoals deze weblog waar u nu ‘bent’). Je onderscheiden werkt. Dat leren steeds meer verhuurders. (zie bijvoorbeeld: deze site)

Planningskalender
Op veel promotiesites wordt de particuliere aanbieder geacht een planningskalender bij te houden. Op zich natuurlijk een goed idee want dan kan de vakantieganger zien wanneer een huisje vrij is. Anders gezegd hij kan hier vooraf op selecteren.
Het bijhouden van zo’n planning op meerdere sites is echter een hoop werk. Als iemand reageert is het bovendien veel makkelijker om dan terug te mailen dat het huis ‘net’ verhuurd is. Helaas ...
Ook hier hebben sommige promotiesites iets op gevonden. Want je scoort als jouw adverteerders met hun beschikbaarheidsplanningen up to date zijn. Je kunt een stukje code van hun promotiesite kopieren en in je eigen site plakken. Je hoeft dan de planning maar een keer bij te houden.
Alleen jammer dat er dan een link staat op je eigen site die de potentiele klant ook zo weer weg laat surfen naar die promotiesite. Weg klant. ... Bovendien kun je niets met die code op andere promotiesites.

Wensen en toekomst
Jammer dat je als consument niet een reisje kunt plannen langs meerdere gites in een bepaald land of regio. Dus een selectie van gites maken die je ahw op route volgorde zet. Die huisjes moeten dan natuurlijk wel vrij zijn.
Wij doen dat zelf al wel voor onze klanten. Zo hebben we voor 2007 een groep motorrijders uit Australie die 5 maanden door Europa trekken kunnen helpen.
Jammer ook dat er niet een speciale search mogelijkheid bestaat over (een selectie van) vakantiepromotiesites en idem weblogs. Zou meneer Google dat niet kunnen maken?
Wanneer komt er een startpagina vakantiepromotiesites opgedeeld naar land?
En wat te denken van een keurmerk?

1 opmerking:

Anoniem zei

Zo'n site bestaat al. Op www.augustus.net is per land en type accommodatie een overzicht van alle aanbieders - inclusief ratings voor de informatieverstrekking en de selectiemogelijkheden - te zien.